pujčka 1000kč na poukazku; online pujcky Ostrov; provider půjčka firmě

Core trénink

CORE Trénink

Co je hluboký stabilizační systém ?

Hluboký stabilizační systém (zkratka HSS) tvoří základnu pro všechny pohyby a umožňuje pohyblivost horní a spodní části těla. Efektivně směřuje sílu do končetin a stabilizuje páteř, hrudní koš a pánev vůči otřesům a vnějším silám.

Hluboký stabilizační systém (core či střed těla) hraje zásadní roli v každodenních biologických funkcích. V břišní dutině vytváří tlak, udržuje vnitřní orgány na svém místě a napomáhá s vydechováním vzduchu z plic a vylučováním odpadních látek. Svaly středu těla, zvláště příčný sval břišní a svaly pánevního dne se rovněž zapojují při porodu.

Neaktivní hluboký stabilizační systém

Moderní životní styl se vyznačuje vysokou sedavostí, což znamená, že určité svaly hlubokého stabilizačního systému se mohou stát neaktivními. Neprocvičujete-li svaly středu těla pravidelně, ztrácíte schopnost jejich instinktivní aktivace při provádění každodenních pohybů, jako je ohýbání a zvedání. Když k tomu dojde, jiné svaly mohou přebrat jejich funkci, což může vést ke svalové nerovnováze, kdy jeden sval je silnější než sval k němu antagonistický, a v dlouhodobějším horizontu možná i ke zranění. Běžným příkladem je špatné držení těla, které může způsobit nerovnováhu ve svalech kyčlí a hýždí, což se projeví bolestí spodní části zad. Trénink středu těla pravděpodobnost výskytu takové nerovnováhy snižuje.

Význam

Hlubiký stabilizační systém funguje jako osa, podél níž se dostávají do interakce svaly kýčlí, břicha a zad, aby zajistily podporu a stabilizaci páteře a poskytly pevný základ pro pohyby nohou a rukou. Jedná se o klíčovou součást podpůrné struktury těla- pokud by se z páteře odstranily všechny svaly a zůstaly pouze kosti a vazivo, zhroutila by se při zatížení 9 kg. Silné svaly středu těla zajišťují sílu, stabilitu a pohyblivost, potřebnou k vykonávání k každodenních činností, jako je nošení tašek, chůze do schodů či nastupování do auta. Rovněž hrají zásadní roli v náročnějších dynamických sportech , kde pomáhají přenášet větší sílu a stabilitu, a tedy zlepšují výkonnost, přičemž rovněž snižují riziko zranění. Z tohoto důvodu je rozvoj středu těla klíčovým cílem špičkových atletů a jejich trenérů.

Funkce

Ačkoli bývá tradičně spojován s břišní oblastí, core hraje důležotou roli ve funkcích po celém těle.

  • stabilizace hrudního koše a pánve při pohybu
  • zajišťování vnitřního tlaku pro biologické funkce
  • udržování pevnosti, stability a pohyblivosti páteře
  • zajišťování silové osy pro kinetický řetězec
Přínosy tréninku
 
Vyvážený a soustředěný tréninkový program pro core může mít pozitivní dopad na vaši celkovou fyzickou pohodu. Mezi přínosy tréninku patří:
  • zlepšené držení těla
  • zvýšená ochrana a "vyztužení" zad
  • lepší rovnováha a koordinace
  • větší síla a rychlost 
 
Core tréning vede certifikovaný lektor léčebného tělocviku Ivana Pernická